پله گرد در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل

اغلب ، راه پله های مارپیچ یا پله گرد یا اسپیرال به عنوان راهی برای مقابله با مسئله محدودیت فضا نصب می شوند ، زیرا معمولاً فضای کمتری نسبت به یک مجموعه پلکان مستقیم اشغال می کنند. به لطف شکل منحنی آنها ، آنها همچنین بیشتر مناسب موقعیت متمرکز هستند بدون این که باعث ایجاد شکستگی ناخوشایند در یک طرح جریان آزاد شوند. با این اوصاف ، طراحی راه پله های مارپیچی که ما در اینجا به آنها نگاه می کنیم یا دارای تأثیر زیادی هستند یا از نظر قامت مدرن زیبا بسیار بزرگ هستند. ما نگاهی به چرخش های باریک خواهیم انداخت که با رنگ ، سبک و نوآوری همراه هستند ، مارپیچ های بزرگتر و راه پله های مارپیچی که شکلهای فوق العاده زیبا و مجسمه ای را به محیط اطراف خود هدیه می دهند ، به علاوه مجموعه ای از شاهکارهای عظیم مهندسی باشکوه که میتوانید ببینید.

پله ها امکان حرکت عمودی میان طبقات مختلف از یک ساختمان را برای ما فراهم می کنند. دو معیار بسیار مهم کارکردی در طراحی پله ها، ایمنی و راحتی بالا رفتن و پایین آمدن از آن میباشد. ابعاد سکوها و کفهای پله . بایستی به نسبتی باشد که متناسب با حرکت بدن ماست. خیز پله هادر صورتی که شیب دار باشد، بالا رفتن را به لحاظ فیزیکی، امری خسته کننده کرده و به لحاظ روانشناسی ممنوع میباشد و در عین حال پایین آمدن از پله ها را خطرناک می کند. در صورتی که پلهای سطحی باشد، میبایستی کف آن عمیق و متناسب با گام بلند ما باشد.
استانداردها و مقررات ساختمان، حداکثر و حداقل ابعاد سکوها و کفهای پله را مشخص می کند. سکوها و کفهای پله ها می بایستی دارای ابعاد یکنواختی باشند و تلرانس آنها میان کوچک ترین و بزرگ ترین بعد در هر پلکان، سه هشتم اینچ (۹/۵ میلیمتر) باشد.پلکان میبایستی به حد کافی پهن باشد تا امکان عبور راحت ما و همینطور انتقال اسباب و اثاثیه و تجهیزات به بالا یا پایین پله ها فراهم شود. استانداردها و مقررات ساختمان حداقل پهنای پلکان را مبتنی بر استفاده و تعداد ساکنان ساختمان مشخص می کند. با این حال، استفاده از پلکانی با عرض بیش از این حداقلها نیز کیفیت خصوصی یا عمومی بودن فضایی که پلکان در آن قرار دارد را به صورت چشمی به ما ارایه میدهد.

پله گرد در طراحی و دکوراسیون داخلی

شکل بندی یک راه پله، جهت مسیر حرکت ما در زمان بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها را مشخص می کند. چندین راه اصلی برای شکل بندی طول یک پلکان وجود دارد. این تغییرات، نتیجه استفاده از پاگردها میباشد که در طول پله وقفه ایجاد کرده و امکان تغییر جهت حرکت را فراهم می کند. پاگردها همچنین وضعیتهایی را برای استراحت و امکان دسترسی و نگاه کردن به خارج ساختمان از راه پله را فراهم می سازد. محل قرارگیری پاگردها به همراه شیب یک پله، عامل تعین کننده ریتم و توازن حرکت ما به بالا یا پایین پله میباشد.
مسئله مهم در طرح ریزی هر راه پلهای، نحوه وصل شدن مسیره سیرهای حرکت در هر طبقه ای از ساختمان به واسطه وجود پلکان است و مسئله دیگر، مقدار فضایی است که پله به آن نیاز دارد. هر نوع پله اصلی دارای تناسب ذاتی میباشد که بر روی محل قرار گیری آن به نسبت سایر فضاهایی که در اطراف آن قرار دارند تاثیر می گذارد. این نسبتها را می توان تا درجهای با تنظیم محل قرارگیری پاگردها، تغییر داد. در هر موردی، فضا میبایستی به خاطر ایمنی و راحتی در دسترسی به پله ها و خروج، هم در بالا و هم در پایین راه پله فراهم شود.
پاگردها می بایستی لااقل به پهنای راه پله بوده و طول آنها در جهت حرکت، لااقل ۴۴ اینچ (۱۱۸ سانتیمتر) باشد. پاگردها در ساختمانهای مسکونی دارای طولی به اندازه ۳۶ اینچ (۴/۹۱ سانتی متر) هستند.پله پیچ ها، دلالت بر کف پله ذوزنقه ای دارد که در پله های گرد و مارپیچی کاربرد دارند. راه پله هایی با پیچ ربع و نیم پیچ نیز از پله پیچ ها به جای پاگردها برای حفظ فضا در زمان تغییر جهت حرکت استفاده می کنند.پله پیچ ها ممکن است خطرناک باشند چرا که در گوشه های داخلی اشان، جای کمی برای گذاشتن پا وجود دارد. استاندارها و مقررات ساختمان به طور کلی استفاده از این نوع پله ها را به پلکان فضای خصوصی در محل سکونت شخصی، محدود می کنند.
از پله های گرد در صورتی میتوان برای خروج اضطراری استفاده کرد که شعاع داخلی آن حداقل دو برابر پهنای راه پله باشد. برای اطلاع از شرایط و الزامات مشروح آن، به استانداردها و قوانین ساختمان رجوع کنید.

استانداردها و مقررات ساختمان، استفاده از پله های مارپیچ را محدود به فضای خصوصی در محل سکونت شخصی، می داند.ساخت پله را وقتی می توان درک کرد که راه پله را در وهله اول، سطح تراز کف شیبدار در نظر گرفت که تکیه گاه آن تیرهایی است که تیر را حمال پله نامیده میشوند. در آن صورت می توان کفهای پله را تیرهای مصلح و کوچکی از چوب به حساب آورد که میان stringers پله، امتداد می یابند.

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn