طرح های مختلف برای درب ورودی منزل

چيدمان مناسب برای ورودی خانه : ورودی، پرترافيک ترین فضای خانه است؛ با یک چيدمان مناسب، آن را کاربردی تر کنيد.محيط داخل ھمه خانه ھا ـ با ھر ابعاد و وسعتی ـ از فضاھای گوناگونی ـ آن ھم با تعریف ھا و کاربردھای مختلف ـ تشکيل شده است. به عنوان مثال ازاتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشيمن، سرویس ھای بھداشتی و بلا”خره ورودی خانه می توان به عنوان فضاھای مختلف مشترک در ھمه خانه ھا نام برد که ھر کدام کاربردی متفاوت داشته و وجود آنھا برای یک زندگی عادی ضروری است.
ما نيز در اینجا قصد داریم به مشخصات یک ورودی مناسب ـ به خصوص برای فصول سرد ـ پرداخته و با ارائه راھکارھای مختلف، راھنمایی برای تجھيز ورودی خانه شما باشيم. پيش از این لا”زم به توضيح است که منظور از ورودی، فضای اطراف در ورودی در داخل خانه است؛ در واقع فضایی را که ھنگام ورود به خانه پا به آن می گذاریم، ورودی می نامند. البته فرم و ابعاد این ورودی با توجه به نقشه و وسعت ساختمان متفاوت است؛  گاھی وسعتی به اندازه یک پاگرد یک یا ٢متری داشته و در شرایطی یک فضای ۵الی ۶متری یا حتی بيشتر به آن اختصاص می یابد. در بعضی از خانه ھا نيز معمو”لا به دليل کمبود فضای کافی یا حتی ضعف در سيستم نقشه کشی، اساسا تفکيکی با این نام و کاربرد وجود ندارد و شما مجبور ھستيد در صورت امکان، با چيدن اسباب و لوازم مربوطه ـ آن ھم در صورت وجود جای کافی برای این منظورـ تعریفی کاربردی با ھمين نام (ورودی) ایجاد کنيد.
از ھمه اینھا که بگذریم، ورودی یک خانه در شرایط عادی و با وسعتی حداقل ٢تا ٣متری- مانند ھر فضای دیگر خانه ـ نيازمند لوازم و وسایل مربوط به آن محيط است تا نياز افراد در آن مکان نيز برآورده شود. البته در بعضی شرایط مجبور خواھيم بود که این نيازھا را اولویت بندی کرده و کاربردی ترین لوازم را برای این محيط انتخاب کنيم ولی به طور کلی در صورت مناسب بودن موقعيت، به لحاظ نقشه و وسعت، این فضا به لوازم  مختلفی نياز دارد که مھم ترین آنھا عبارتند از جاکفشی، رخت آویز، آینه و پادری که به ھر یک از آنھا خواھيم پرداخت:...

طرح درب ورودی منزل01

● جای پارکی برای کفش ھا
یکی از مھم ترین لوازم موردنياز در محيط ورودی، جاکفشی است. کفش ھا اولين پوششی ھستند که ھنگام ورود به خانه از بدن جدا می شوند؛ در نتيجه باید در ھمان محيط ورودی، جایی برای قرار دادن آنھا تا استفاده مجدد وجود داشته باشد. این روزھا جاکفشی ھای متعددی در مدل ھا، رنگ ھا و ھمچنين جنس ھای مختلف توليد می شوند که شما می توانيد با توجه به شرایط محيط ورودی خانه تان، مناسب ترین آنھا را انتخاب کنيد. البته ھنگام خرید جاکفشی ـ علاوه بر متناسب بودن مدل، رنگ و ابعاد آن برای فضا ـ به موارد زیر نيز توجه کنيد:

1) با توجه به اینکه کفش ھای زمستانی بيشتر به صورت چکمه ھای بلند و کوتاه بوده و ارتفاع آنھا از کفش ھای معمولی بيشتر است، اگر می خواھيد جاکفشی ای برای ورودی خانه تان تھيه کنيد، حداقل ابعاد استاندارد چکمه ھای ساق کوتاه اھالی خانه را نيز در نظر بگيرید.

2) داشتن در، یکی از مھم ترین ویژگیھای جاکفشی است؛ به این ترتيب، نه تنھا ظاھر فضای ورودی و حتی محيط مجاور آن با قرار دادن کفش ھای جورواجور و احتما” گلی و خاکی درجاکفشی بدون در، نازیبا نمی شود بلکه بوی بد ناشی از کفش ھا نيز در فضا پراکنده نخواھد شد؛ درضمن کفش ھای آلوده در دسترس بچه ھای کوچک خانواده قرار نمی گيرد.
● نکته: در بعضی ساختمان ھا ـ به خصوص آپارتمان ھای کوچک امروزی ـ به جای آنکه بخشی از فضای داخل خانه و در واقع ورودی را به قراردادن جاکفشی اختصاص دھند، محل قرار دادن کفش ھا را به پشت در ھر واحد و در بيرون خانه انتقال می دھند در حالی که ھمان طور که می دانيد، فضای بيرون از در ھریک از واحدھای یک آپارتمان، محيطی مشترک بين ساکنان ساختمان محسوب شده و قرار دادن کفش ھا بدون جایگاھی مشخص در بيرون در، کاری ناشایست و به دور از فرھنگ آپارتمان نشينی است از طرف دیگر، انتخاب جاکفشی ھایی با مدل ھا، رنگ ھا و فرم ھای مختلف برای ھر واحد نيز به لحاظ زیبایی و نظم محيط آپارتمان غيرقابل قبول است؛ در نتيجه باید برای ھر واحد به صورت تکی یا برای ٢واحد ھمجوار به صورت مشترک، جاکفشی ھایی متناسب با محيط، با یک مدل و رنگ برای کل طبقه ھای ساختمان تھيه شود.
به این ترتيب، نه تنھا نظمی خاص در کل فضای ساختمان به وجود می آید بلکه برای کفش ھا نيز جای مناسبی فراھم شده و در ضمن، فضای داخل خانه ھم اشغال نمی شود.

طرح درب ورودی منزل02

● جایی برای لباس ھا
بعد از بيرون آوردن کفش ھا از پا، پوشش بعدی، لباس ھای مربوط به بيرون است که این روزھا شامل پالتو، کت، بارانی، کاپشن و مانند اینھا بوده و نه تنھا به خاطر ابعاد بزرگ تر آنھا نسبت به لباس ھای تابستانی بلکه به جھت اینکه احتمال خيس بودن آنھا در فصول بارندگی وجود دارد، معمو” به محض ورود ما در کمد لباس ھای معمولی قرار نمی گيرند؛ بنابراین فراھم کردن رخت آویزی در ورودی خانه برای این منظور نيازی ضروری به نظر می رسد، زیرا در صورت نبودن مکانی مختص به آنھا، لباس ھا ھمواره روی دسته ھای صندلی، پشت مبل ھا، دستگيره ھای در اتاق ھا و کمدھا آویزان می مانند تا خشک شوند و دوباره روز بعد مورد استفاده قرار گيرند. حا”ل تصور کنيد چه بی نظمی و آشفتگی ای در خانه به وجود خواھد آمد. علاوه بر اینھا وجود جایگاھی برای آویختن لباس ھای مھمانان نيز نياز ثانویه یک ورودی است. به این ترتيب، مھمانان به محض ورود به خانه، ابتدا لباس ھای مربوط به بيرون را روی جارختی آویخته و سپس وارد فضای مھمانخانه یا ھمان پذیرایی می شوند؛ در حالی که در صورت نبود چنين مکانی، لباس ھای مھمانان معمو” روی تختخواب اتاق خواب یا دسته مبل و صندلی ھا آویخته شده و ظاھر مرتب خانه را به ھم می زند. البته پيش از اقدام به تھيه این قبيل رخت آویزھا، بھتر است با انواع آنھا و ھمچنين معایب و مزایای ھرکدام آشنا شوید تا مناسب ترین نوع آن را برای ورودی فضای خانه تان انتخاب کنيد.

طرح درب ورودی منزل03

در یک تقسيم بندی کلی، رخت آویزھا به ٣دسته کلی تقسيم می شوند؛ یکی از آنھا رخت آویزھای دیواری شامل تعدادی گيره آویز است که به صورت چندتایی، جدا از ھم یا در یک قالب ترکيبی به یکی از دیوارھای ورودی نصب شده و لباسھا را به آن می آویزند. مھم ترین مزیت آنھا ھم کم جا بودنشان است؛ یعنی ھيچ فضایی را روی زمين اشغال نمی کنند. دومی چوب لباسی ھای پایه دار ایستاده از جنس فلز یا چوب است که کاربرد آنھا در قدیم نيز بسيار رایج بوده. این چوب لباسی ھا را معمولا” به صورت مجزا در گوشه ای از ورودی یا اتاق خواب قرار داده و لباس ھا را روی آن می آویزند که البته در این مورد ھم ـ مانند نمونه قبلی ـ اگرچه کم جاست ولی با انبوھی از لباس ھای آویخته شده در مقابل دید، مواجه خواھيم شد و ظاھر ورودی را ھم نازیبا می کند و این از جمله نقاط ضعف این مدل است؛ مگر آنکه از آن تنھا برای آویزان کردن شال گردن، کلاه و چتر استفاده شده و لباس ھا در جایی دیگر دور از چشم، آویزان شوند. کمدھای دردار نمونه دیگری از این جالباسی ھا برای ورودی ھستند که بھترین نيز به حساب میآیند. با وجود چنين فضایی، لباس ھا در داخل کمد آویخته شده و توسط در کمد از نظرھا پنھان می مانند. این نوع رخت آویز مدل ھای زیادی دارد؛ بنابراین در صورتی که فضای ورودی خانه شما امکان اختصاص مکانی به چنين ترکيبی را دارد، حتما این نوع را انتخاب کنيد. خوشبختانه امروزه تنوع در لوازم دکوراسيونی، دست افراد را برای انتخاب مناسب ترین لوازم، بيشتر باز گذاشته است.
● یک راھکار ھميشگی: اگر در فضای ورودی خانه تان با مشکل کمبود جا مواجه نيستيد یا اینکه در یکی از دیوارھای آن فرورفتگی ای با حداقل ٣٠ سانتی متر عرض وجود دارد، دیوار را به یک کمد دیواری سراسری )از کف تا سقف( اختصاص دھيد. این کمد دیواری دردار نه تنھا می تواند جایی برای آویختن لباس ھای شما و اھل خانواده باشد بلکه بسياری از لوازم و خرده ریزھای گوناگون و حتی کفش ھا را نيز می توان در آن جای داد؛ در ضمن با قراردادن آینه روی یکی یا ھمه درھای کمد می توانيد ھم آینه موردنياز در ورودی را فراھم کرده و ھم فضا را بزرگ تر و پرنورتر کنيد.

طرح درب ورودی منزل05

● فرشی به اندازه چند پا یکی از نيازھای بسيار ضروری ورودی خانه ـ به خصوص در فصول بارندگی سال ـ و در طرفين در ورودی، پادری است. البته توجه داشته باشيد که پادری انتخابی برای فضای بيرون و داخل ـ به لحاظ جنس و فرم ـ باید با ھم متفاوت باشند؛ به این معنا که پادری بيرون باید از جنس خشن تر، ضخيم تر و مقاوم تر باشد زیرا با کشيدن ته کفش ھا بر آن، گل و ”ی آنھا به راحتی کنده شده و به داخل خانه انتقال پيدا نکند ولی برای فضای داخل ورودی، پادری معمولی و پرزداری انتخاب کنيد که باقيمانده گل و ”ی و رطوبت حاصل از آن جذب پادری شده و ورودی را کثيف نکند؛ البته قابل شست وشو بودن و کيفيت ھر دو پادری را ھنگام خرید حتما موردتوجه قرار دھيد.
● پيشنھادات ابتکاری
1) چمدانی برای کفش ھا: این چمدان در واقع نقش جاکفشی را ایفا می کند. شما ھم می توانيد به جای جاکفشی در شکل ھا و مدل ھای رایج، از صندوقچه ھا و چمدان ھای قدیمی و حتی جدید برای این منظور استفاده کنيد؛ تنھا کافی است داخل آنھا را با ”لایه ای از پلاستيک و سپس روزنامه بپوشانيد تا قرار دادن کفش ھای نمدار،سبب آسيب دیدگی آنھا نشود.
2) سکویی به عنوان جاکفشی: با توجه به اینکه برای پوشيدن کفش ھا و بيرون آوردن آنھا از پا، نشستن بھترین حالت بدن بوده و به کمر نيز فشار نمی آورد ـ در صورت امکان ـ در فضای ورودی، یک صندلی یا مبل قرار دھيد. در ضمن با قرار دادن چند بالشتک، سطح نيمکت نيز برای نشستن آماده شده است

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn