ضوابط و نکته های طراحی اتاق کودک

 برای خانواده هایی که خداوند به آنها کودکی هدیه داده است باید جایگاهی اختصاصی به نام اتاق کودک را به آن هدیه اختصاص دهیم و مسلماً دارای خصوصیات کاملاً متمایز از اتاق های دیگر می باشد. و به 6مورد از آنها اشارات مخصوص در این مبحث می نمایم.

1- ابعاد: با در نظر گرفتن فضای کلی منزل می توان اتاقی با حداقل سایز 1متر مربع و حداکثر 26 متر برای کودک خود در نظر بگیرید وکاملاً بستگی به نقشه معماری و چگونگی فضاسازی در آن دارد. اندازه اتاق کودک به تعداد آنها نیز بستگی دارد یعنی اگر هدیه خداوند 2یا 3کودک حتی با فاصله زمانی 1یا 2سال از هم باشند مسلماً در ملزومات اختصاص داده شده با آنها نیز باید تجدید نظر کرده و فراتر از حالت معمول فضا در اختیار آنها بگذارید.

طراحی اتاق کودک01

2- تخت خواب کودک : کودک یا نوزاد از فضای تخت کمتری نسبت به دیگر اتاق های خواب بهره می گیرد و سایز آنها را می توان از طول به 1متر و عرض را به 16سانتی متر در نظر بگیریم البته ارتفاع آنها هم بسیار حائز اهمیت می باشد و نامی که به آن در صنعت ساخت تخت اختصاص داده اند، جان پناه کودک می باشد و ارتفاع آن بین 56تا 06سانتی متر در نظر گرفته می شود و نکته دیگری که سازنده های این مدل تخت ها مورد توجه قرار می دهند نصب اکسسوری گهواره ای برای هنگام خواب کودک می باشد. که بسیار مهم است

طراحی اتاق کودک02

3-کمد ملزومات کودک: منظور از ملزومات آن وسائلی است که کودک و نوزاد نیاز %166به آن ها دارند مانند (لباس های خواب، وسائل بازی، ملزومات تعویض، پوشک، شیر خشک وغیره) و برای نگهداری آنها به یک کمد مخصوص که برای این نیاز طراحی شده است احتیاج داریم و در هنگام خرید آن، به یک مورد بسیار مهم باید توجه داشته باشید که این کمد تا چه سالی می تواند برای کودک شما مورد استفاده قرار گیرد زیرا اگر در انتخاب آن دقت نکنید باعث پرداخت هزینه های زیادی برای تعویض سالیانه آن نسبت به رشد کودکتان می شوید.

کمد و ملزومات کودک

4- رنگ و المان موثر: اگر از ابتدای کتاب تا به این مبحث دقت نموده باشید نکات بسیاری را در مورد انتخاب رنگ محیط و فضا برای شما شرح داده ام و در مورد اتاق کودک این مسئله دارای اهمیت دو چندان می باشد چون کودک و نوزاد در ابتدای مسیر زندگیشان هستند و اولین عنصری که با آن دست و پنجه نرم می کنند شناخت رنگ هاست و اگر در انتخاب و به کار گیری آنها دقت کافی را نداشته باشیم مطمئناً در روحیه و شادابی کودکتان در زمان طولانی اثرات منفی گذاشته و هنگامی که به سن 1سالگی می رسد شخصیتی پرخاشگر و زودرنج پیدا می کند می توانید از رنگ های آرامش بخش در این فضا و اتاق استفاده نمائید مانند(آبی آسمانی، صورتی کمرنگ، نارنجی، زرد، سبز، بنفش و سفید) و دیگر نگران بی خوابی های کودک خود که حاصل از رنگ محیط است، نباشید.

رنگ و المان های موثر کودک

5- تهویه مخصوص : نوزاد و کودک به طور کلی دارای مقاومت پائین تر نسبت به بدن بزرگسالان می باشند و در همین راستا برای کنترل دمای اتاق هنگام خواب برای کودکان تدابیر به خصوصی را باید بیندیشید و برای بهبود آن از دستگاه های چرخشی هوا که به صورت اتوماتیک عمل می کنند استفاده نمائید. این نوع دستگاه ها به غیر از کنترل دما در محیط اکسیژن نیز تولید می کنند و با کپسول های کوچکی که در آنها قرار داده اند باعث تزریق اکسیژن کافی به فضای اتاق کودک و نوزاد می شود. اگر دسترسی به این مدل دستگاه ها برایتان مقدور نمی باشد به وسیله یک دماسنج و قرار دادن آن در بالای تخت کودک میزان دما را بر حسب سانتی گراد در فصل پائیز و زمستان روی 200درجه و در فصل تابستان و بهار روی 6تا 156درجه تنظیم نمائید چون دمای بالا و تعریق کودک باعث خطرات مرگباری برای آنها می شود همچنین دمای پائین تر از حد معقول برای آنها نیز موجب اختلال در کارآئی عضوهای بدنشان می شود. پیشنهاد من تهیه دستگاه های اتوماتیک کنترل دماست و باعث تسویه هوا نیز می شوند و شما را از نگرانی خارج می سازند.

تهویه مخصوص اتاق کودک

6- نور طبیعی و مصنوعی: در بیشتر موارد شاهد آن هستیم که خانواده ها برای خواباندن کودک خود در زمان های نیمه روز دست به پوشاندن پنجره ها زده و کودک را با فریب این که به انتهای روز و تاریک شدن هوا رسیده اند این عمل را انجام می دهند و این کار باعث ایجاد دوگانگی در تنظیم خواب آنها می شود و شب ها به سختی می توان خواب آنها را به چشم دید و اکثراً بی تابی می کنند. تأثیر نور طبیعی در این اتاق به مراتب بیشتر است و اگر قصد دارید کودک خود را منظم به زمان خواب روز و شب نمائید باید از ابتدا به آن یاد بدهید که موقع روز در ساعت معین به تخت برود و شب نیز رسس ساعتی مشخص نیز همین کار را انجام دهد و گذشته از مبحث خواب باید به القای روحیه و حس آزاد بودن در جایگاه پنجره در اتاق اشاره کنم زیرا کودک شما دارای حس کنجکاوی می باشد و باید آن را به وسیله ی نور طبیعی برایش میسر سازیم ودر مباحث بعدی به نقش گل و گیاه و فضا سازی های خارج از منزل ودر حیاط یا پشت بام می پردازیم. در خصوص نور مصنوعی باید به آویز و لامپ های سقفی پنهان اشاره کنم زیرا کودک نیز در هنگام خواب مانند دیگر اعضای خانواده نباید نور به صورت مستقیم به چشمانش برخورد نماید و آن را در طیف پراکنده ومخفی باید به کار برد

نور طبیعی و مصنوعی اتاق کودک

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn