40 طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

منظور از پذیرائی فضایی است که به میزبانی از میهمانان اختصاص می دهیم و این فضا دردکوراسیون منزلتان بسیار جایگاه مهمی دارد. چون تمام تلاش ما در پست های قبلی تا به اینجا اشاره به آرامش و حس های دربر گیرنده در محیط های ذکر شده و فهمیدن نکاتی در این باره بوده است و در مورد پذیرائی نیز باید به مسائلی اشاره نمایم که در این باره مستقیم به سمت حس آرامش و راحتی میهمانان می روم و دلایلی را نیز ذکر می کنم و در این مبحث به 6بخش حائز اهمیت نگاه گسترده ای به موارد کاربردی در محیط پذیرائی اشاره می نمائیم.

2-1- مبلمان و رنگ بندی: در انتخاب مبلمان باید به یک مثال اشاره کنم، تصور کنید در منزل یکی از دوستان و اقوام خود دعوت شده اید و قصد دارید بلا فاصله پس از ورود خود مسیر را پیدا کنید و به قسمت پذیرائی از میهمان بروید. اگر در چیدمان و انتخاب مبلمان در قسمت نشیمن و پذیرایی از سلیقه یکسان استفاده شده باشد شما دچار سردرگمی می شوید که دقیقاً برای نشستن در کدام محیط باید اقدام نمائید و تشخیص آن به چه صورت است. انتخاب مبلمان برای پذیرائی باید با قسمت نشیمن تفاوت زیادی داشته باشد به طوری که بعد از ورود میهمان به منزل میزبان خود به راحتی تشخیص بدهد که محل حضورشان کجاست و کاملاً جداسازی شده باشد. در مورد خصوصیات مبلمان برای فضای پذیرائی باید به 3موضوع اشاره کنم که رنگ بندی آن هم جزء این مورد می باشند.

نشیمن پذیرایی لوکس

1-طراحی: همانطور که ذکر کردم باید از نظر طراحی با مبلمان نشیمن کاملاً تفاوت داشته باشد و اگر در قسمت نشیمن منزلتان از مبلمان راحتی (کاناپه) استفاده نموده اید برای فضای پذیرایی باید از مبل های تاج دار با قالب چوب و دسته های سخت استفاده کنید و به محیط حس تشریفاتی خاصی را القا کنید چرا که میهمان شما عاشق احترام و تزریق شخصیت می باشد.
2-نشیمنگاه راحت: در مورد راحتی مبلمان قسمت پذیرائی باید عرض کنم که شما هر چه تلاش کنید که آن حس راحتی مبلمانی که در قسمت نشیمن نسیب خود نموده اید به فضای پذیرائی تزریق نمائید میّسر نمی شود و تنها قسمتی از آن را در طراحی و انتخاب مبلمان می توانید پدیدار سازید زیرا به طور کلی مبلمان تشریفاتی اغلب از قالبی چوبی با ضخامت زیاد و روکش پارچه ای در 2سطح نشیمنگاه زیرین و پشت و در نهایت 2قسمت کوچک در دسته ها استفاده می شود و با اینکه در قسمت نشیمن مبل از فنرهایی با مقاومت بالا استفاده می نمائید باز هم نمی توان راحتی زیادی را از آنها انتظار داشته باشیم چون استفاده از آنها در محیط مقطعی و در زمانهای نسبتاً کم می باشد ولی اگر بخواهم این سبک مبل را از نظر راحتی نشیمنگاهی از 166نمره ای برایش محسوب نمائیم باید عدد 46را به آن اختصاص دهیم.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

3- رنگ بندی: دلیل اینکه از اسم رنگ بندی در این بخش استفاده نمودم این است که مبل های تشریفاتی به دلیل استفاده از اسکلت چوب به طور کاملاً مشهودی به 2 دسته از نظر رنگ تقسیم می شود. در درجه اول رنگ چوب که اغلب به صورت رنگ خام (رنگ طبیعی کِرمی) می باشد و پس از اجرای منبت کاری توسط متخصصان به مرحله رنگ وارد می شود، به قالب کلی آن رنگ مورد نظر مانند (قهوه ای روشن، قهوه ای تیره و سفید) را زده و برای برجسته کردن طرحهای منبت از قلم با رنگهای متفاوت با رنگ قالب مانند طلائی استفاده می نمائید ودر درجه دوم به سراغ رویه کوبی یعنی انتخاب پارچه و اجرای آنها در محل نشیمن گاه مبل
می روند و این مرحله نیز جزء مراحل خیلی مهم است چرا که برای انتخاب پارچه رنگ آن باید به دکوراسیون کل منزلتان همچنین رنگ پرده دقت نمائید و بهترین رنگ می تواند برای شما از طیف آرامش بخش (طبق مباحث رنگ شناسی در مطالب قبل) باشد و همسان با رنگ بندی دیگر ارکان و المان های به کار رفته شده در دکوراسیون داخلی منزل شما وبهتر است از رنگ های خواب مانند قهوه ای روشن، طوسی و مواردی از این قبیل استفاده نمائید.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

2-2-چیدمان: در مبحث چیدمان در محیط پذیرائی بیشترین دقتی که باید به عمل آورید تعداد مبلی است که برای این فضا در نظر می گیرید. اگر در منزل خود از نظر اندازه های محیط پذیرائی از فضای کافی برخوردار هستید باید حداقل از یک مبلمان 16نفره پیروی نمائید چرا که در زمان حضور میهمانان به غیراز مبلمان اختصاص داده شده برای آنها خود و خانواده شما نیزباید به آنها بپیوندند و همین مسئله باعث نیاز به تعداد بیشتر مبل می شود. چیدمان مبلمان در این محیط به گونه ای باید صورت گیرد که مبل 3نفره در مجاورت دیوار قرار گیرد و در روبروی آن یک مبل 2نفره قرار دهیم و مبلهای تک نفره را به صورت قرینه نسبت به میزهای عسلی پذیرائی در مجاورت آنها جای دهیم و لازم به ذکر است که مبل هایی که قرار است برای خود استفاده نمائید (به عنوان صاحب مجلس و میزبان) باید طوری چیدمان شده باشد که به کل فضا مشرفیت داشته باشید و بتوانید به میزان مناسب به میهمانانتان الهام ببخشید.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

2-3- نور طبیعی:
مهمترین مبحث که بعد از نشیمن در پذیرائی نیزبسیار مورد اشاره قرار می گیرد وجود نور طبیعی می باشد. در اکثر طراحی های پلان توسط معماران بالکن را در قسمت فضای پذیرائی و کاملاً روبروی نور آفتاب (نسبت به تغییر فصل تابش نور خورشید هم متغییر می شود) طراحی می نمایند و این مورد باعث صحت توجه زیاد به این مورد (نور طبیعی) را نشان می دهد. نور طبیعی باید در فضای پذیرائی به طور مخصوصی تعبیه شود و در صورت امکان برای انتقال نور به داخل منزل از پنجره ای با ارتفاع زیاد استفاده نمائید چرا که نتیجه آن را در بهبود خلق اثر خود کاملاً واضح مشاهده می نمایید و برای بهتر شدن طراحی خود در فضای پذیرائی از پرده نیز می توانید به صورت یک المان بسیار کاربردی استفاده نمائید که در ادامه به آن می پردازیم.

2-4-پرده و رنگ کاربردی:
همان طور که در مبحث قبل به پرده اشاره نمودم باید در ادامه به اهمیت آن بپردازم. پرده و پذیرائی دو عنصر جدا نشدنی از هم هستند در صورتی که اگر این دو با هم همخوانی نداشته باشد می تواند فاجعه ای برای طراحی شما به بار آورد و باعث تخریب اثر خلق شده توسط شما شود و در مورد دکوراسیون هایی با سبک مدرن و کلاسیک این مورد متفاوت است و آنها را به 2صورت برای شما شرح داده ام.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

1- انتخاب پرده برای دکوراسیون به سبک کلاسیک: برای تعریف بهتر باید به آن سبک پرده هایی اشاره کنم که از هر اهمیت زیادی در زندگی های امروزی ما قائل است به صورت یالن وتاج که بعد از تقسیم پرده 2قسمت آن را به کناره ها جمع کرده و به قلابهای مخصوص و زیبا متصل می نمائیم و از پارچه های مخملی سنگین در روکش رویی و از حریر برای زیر آن استفاده می کنیم. برای انتخاب رنگ پارچه این سبک از پرده باید ارتباط کاملاً مستقیم با پارچه ی رو به کوبی شده مبلمانتان داشته باشد و در بعضی از موارد که طرح شما برگرفته شده از رنگ های خاص و نقش ساده است ممانعتی برای به کارگیری یک پارچه در دو هدف (مبلمان و پرده) وجود نخواهد داشت و مطمئن باشید از زیبائی چشمگیر آن حیرت زده میشوید

2- انتخاب پرده برای دکوراسیون به سبک مدرن: هدف ما بهره گیری درست از متریالها در مکان مناسب نسبت به سبک دکوراسیونمان می باشد لذا در طراحی های مدرن استفاده از متریال و اجسام مدرنیته برای القای مفهومی دکوراسیون ما بسیار حائز اهمیت است و اغلب به صورت ساده و از پارچه هایی با وزن سنگین و بدون یالن و حریر زیرین به کار می روند و می تواند در نهایت زیبائی محیط پذیرائی و حتی دیگر فضاها را به معنای واقعی خود تسلّی ببخشید و مانند یک ضربه نهایی در دکوراسیون ما عمل کند

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

5ملزومات دکوری:
منظور از ملزومات دکوری همان اجسام و اشیائی است که با به کار گیری آنها در فضای پذیرائی باعث مفهومی تر شدن طراحی و رنگ در آن محیط میشود و می توان آنها را کلید شکوفائی و ارتفا بخشیدن به اثر خلق شده نامید و هر چه در این مورد مانند نشیمن و غذا خوری دقت به عمل آورید نتیجه مطلوبی را در انتهای مسیر طراحی مشاهده می کنید.
5مورد از اجسام دکوراتیودر این مبحث را برای شما در ادامه تشریح نموده ام.
-
1قاب عکس: همانطور که در مبحث غذا خوری به اهمیت قاب عکس و نقاشی اشاره نمودم در فضای پذیرائی نیز می توان به صورت خیلی اختصاصی به آن توجه داشته باشیم. زیرا تنها گزینه است که برای ارتقای محتوا در این فضا به کار میرود و هدف از به کارگیری این عنصر همخوان کردن اجسام با طیف رنگی این محیط است که در آن به کار رفته شده و هماهنگی اجسام را به شکل حیرت آوری بالا می برد.
-
2کتابخانه: حتماً در ذهن شما کتاب خانه ای بزرگ و دارای هزاران کتاب شکل گرفته است ولی این چنین نیست، هدف من از ذکر پیاده سازی این المان اجرای یک کتاب خانه کوچک با کتاب های روحیه بش در ضمینه های مختلف است و می تواند به تنهایی با القای انرژی مبت جایگاه خود را در فضای پذیرائی حفظ کند و دکوراسیون ما را از لحاظ محتوا و ارزش ارتقاء بخشد. در ضمن برای مفهوم بهتر  کتابخانه در محیط پذیرائی می توانید از کتاب با جلد رنگی نسبت به محیط استفاده نمائید.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

-3ساعت ایستاده: در مورد این مطلب باید گویای این باشم که از زمان اختراع ساعت های اتوماتیک جایگاه خاصی را توانسته اند در زندگی امروزی ما به خود اختصاص دهند و با طراحی های مختلف و اشکال گوناگون کاریرد بهتری از خود نشان دهند و نسبت به هر سبک (مدرن و کلاسیک) بتوان از آنها استفاده نمود در این مطلب اشاره ی من به ساعت های ایستاده با تکیه گاه به زمین است و اغلب با دیدن این ساعت ها حس تشریفاتی به شما القا می شود و این همان حس قدرت و عظمت آن می باشد و در سبک های کلاسیک این را به صورت کاملاً واضح با چشم خود نظاره می کنیم همچنین برای طراحی های مدرنیته ساعت هایی به این سبک و طرح ساخته شده اند که می توانید آنها را در این سبک نیز به کار بگیرید.
-4ویترین: هدف از به کاربردن این اسم آشنا بودن آن با گوش ما در دکوراسیون است و در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر به آن بپردازیم به کمدهای شیشه ای که بلورجات و ظروف قابل ارزش را در خود جایی می دهند ویترین می گویند و کاربرد آن در اکثر مواقع فقط حکم نمایش دارد و مانند دیگر اجزا و عناصر دکوراتیو دیگر عمل می کنند و جایگاه آن در مجاورت مبلمان و چیدمان پذیرائی در معرض دید میهمانان می باشدو همچون الماسی درخشان در محیط خود نمائی می کند. برای محیط های طراحی شده به سبک کلاسیک به صورت کمد شیشه ای با تاج و در سبک مدرنیته به صورت یک باکس شیشه ای بزرگو اشکال هندسی مختلف همگام با دیگر عناصر دکوری مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح لوکس و جذاب اتاق نشیمن پذیرایی

-2-6اکسسوری:
در فضای پذیرائی همانند محیط نشیمن و غذا خوری لازم به اجرای اکسسوری های کاربردی می باشد به صورتی که سهولت برای در اختیار گیری بعضی از اقلام پذیرائی را برای ما میسر سازد مانند میزهای عسلی کوچک که داخل هم به صورت 3یا 4عددی قرار می گیرند و باعث کم شدن فضای اشغالی می شوند و حتی تغییر سایز میز جلو مبلی بزرگ در نقطه مرکزی فضای پذیرائی که خود کاربرد بسزائی در ارائه سرویس به میهمانان و حتی چیدمان در ظروف را می تواند دارا باشد همچنین می توانید نسبت به نیازتان از دیگر اکسسوری ها نیز در این فضا استفاده نمائید

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn