دکور اتاق کار در منزل

اگر شغل شما وابستگی کامل یا حتی نسبتاً با محیط زندگیتان دارد باید یک اتاق را به این مورد اختصاص دهید. نامی که در مبحث معماری و طراحی داخلی به آن داده شده، home office یا اتاق کار است و انواع مختلفی از قبیل کارگاهی، مطالعاتی دارد. اگر بخواهیم تخصصی به آن اشاره کنم این است که باید نسبت به هر حرفه ای تجهیز شده باشد. مثلاً اگر شما یک مهندس معمار هستید نیاز به یک میز رسم پلان و اتود  دارید همچنین میز کار با کامپیوتر اختصاصی که دراین مورد وارد جزئیات باید بشود و مانند دفتر کارتان که در بیرون از منزل است آن را تجهیز نمائید (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

1: ابعاد اتاق:معمولاً در خوشبینانه ترین حالت ممکن محیط اگر از محدودیت فضا در پلان منزلتان مبرا باشید و بتوانید به راحتی محیط اتاقی را برای کار در منزل در نظر بگیرید می توانید اندازه 12تا 15متر مربع را به آن اختصاص دهید همچنین برای این محیط حتماً باید دسترسی آسان از درب ورودی میسر شود چون بعضی از مواقع همکار شما قصد دیدارتان را در دستور کار خود قرار می دهد و ملاقات ایشان با شما باید در منزلتان صورت گیرد و در محیط کاری که برای خود در نظر گرفته اید و اگر دسترسی از درب ورودی به home office دور باشد همکار شما مجبور به طی کردن حریم و فضای خصوصی و عمومی منزلتان می شود و این مسئله بسیار ناپسند بوده وموجب شکسته شدن حریم خانواده شما می شود. (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی01


2: اکسسوری و میزکار: شما برای بهره گیری بهتر از اتاق کارتان در منزل نیاز به عناصر و ارکان مختلف دارید که مهمترین آن میزکار می باشد. مسائلی که باید در این مورد مد نظر قرار بدهید در درجه اول ابعاد صحیح و استاندارد میز است واین ابعاد بستگی به میزان فضای موجود برای اختصاص به محل کار شما دارد ولی در حالت معمول و استاندارد میزکار خانگی باید مشخصات زیر را دربر گرفته باشد. (عرض و عمق آن از  ۰۵تا   ۵۰سانتی متر، طول  ۰۵تا ۱۱۵سانتی متر و ارتفاع  ۰۵تا  ۰۰سانتی متر) میباشد.لذا نسبت به کارآیی و شغل شما این اندازه ها قابل تغییر است. در درجه دوم تمرکز ما جلب مبحث اکسسوری میز و محل کار می شود و این که چه مواردی می توانند در بهبود و سهولت دسترسی به وسائل مختلف به ما یاری رسانند در این مبحث به  5مورد از اکسسوری ها اشاره می نمایم. (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی02

  1. چراغ مطالعه: این اکسسوری به راحتی می تواند شما را در راستای پدیدار شدن بهتر اجرا و نوشتار روی میز کارتان یاری کند و معمولاً برای موارد خاص که نیاز به صرف انرژی و برق نیست با خاموش کردن چراغ های اتاق از آن برای راهبرد کارهایتان استفاده نمائید.
  2. دراور پلاس: منظور از این اکسسوری دراورهایی (کشوهای اضافه بر سازمان) هستند که جدا از کشوهای میزکار به صورت اختصاصی در کنار آن قرار می گیرند و در واقع کارآیی آنها ایجاد فضای بیشتر برای شماست که به راحتی می توانند همانند یک دست سوم عمل کنند و به آسانی هر آنچه شما می خواهید را در خود جای دهند. این گونه اکسسوری ها به صورت چرخ دار (ترولی) نیز موجود می باشند و برای سهولت بیشتر میتوانید از آنها نیز استفاده نمایید .
  3. ست رومیزی اداری: این اکسسوری ها معمولا به صورت متنوع و نسبت به سلیقه و دکوراسیون شما طراحی شده است که میتواند نظم خوبی را برای جایگیری ملزومات نوشتاری و یادداشت برداری ایجاد نمایند و شامل (کاغد یادداشت، جا خودکاری ، زیردستی نوشتاری، منگنه وغیره) می باشد و موردی که در انتخاب آنها باید مدنظر بگیرید اندازه و سایز آنهاست چرا که برای میزکار خانگی به صورت استاندارد استفاده از یک اکسسوری رومیزی کامل موجب کم شدن فضای فعالیت شما بر روی میز میشود و در مورد بعدی میتوانم به اکسسوری دیگری اشاره کنم که میتواند این مشکل را برایتان برطرف سازد.
  4. شلف دیواری: منظور از شلف طبقه های ایجاد شده دیواری هستند که در فضای نشیمن پذیرائی اتاق خواب و دیگر فضاهای موجود در منزل نقش ایجاد فضا برای جایگیری ملزومات دکوری را ایفا می کنند ولی در اتاق کار و در مجاورت میزی که به فعالیت های روزانه شغلیتان می پردازید شلف ها مانند اکسسوری عمل می کنند و می توانند برای نگه داری کتاب ها، مجلات، ملزومات، نوشت افزارها و غیره مورد استفاده قرارگیرند و بسیار حائز اهمیت می باشند.
  5. سطل زباله: شاید در ذهن شما این اکسسوری یک مورد پیش پا افتاده و معمول باشد ولی اگر بخواهیم به چشم تخصصی به آن نگاه کنیم باید به اهمیت نظم و نظافت محیطی در اتاق کار بپرداریم که بسیار مهم می باشد و انتخاب صحیح سطل زباله مناسب از نظر اندازه و کارایی می تواند این مسیر را برای ما هموار سازد واز انزجار محیطی جلوگیری نماییم (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی03

3- تأثیر رنگ محیط برای اتاق کار: یکی از مهم ترین مسایلی که در اتاق های کار باید به آن توجه کافی داشته باشیم انتخاب رنگ آرامش بخش و دور از تلاطم است. و آن به این دلیل است که اگر بخواهیم در محیط کارمان پیشرفت بسزایی داشته باشیم سه رکن بسیار حائز اهمیت می باشد که در علم روان شناسی نیز به آن اشاره هایی شده است. مورد اول رنگ به کار رفته شده در محیط است که نباید از رنگ های تند مانند قرمز زرد پر رنگ و نارنجی استفاده نمود و یکی از دلایلی که بیشتر از رنگ قهوه ای/ سفید /طوسی و آبی استفاده می کنند القای آرامش به محیط می باشد. مورد دوم عایق بندی صحیح و اصولی صدا در دفترکار یا home officeمیباشد چون یکی از مهم ترین دلایلی که میتوان باع از بین بردن تمرکز شخص در محیط کار شود صدای ناهنجار شنیده شده ی بیرون از محیط می باشد . مورد سوم نور است. در ادامه مبحث به تشریح آن به صورت تخصصی می پردازم. (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی04


4- اهمیت نور: از ابتدای کتاب تا به این مبحث بسیار در مورد اهمیت نور برای فضاهای طراحی شده در محل سکونت شما نکاتی را ذکر نمودم و همان طور که متوجه شده اید هر بخش و فضا نسبت به کارآیی آن در میزان و نوع طیف نور متفاوت است. در مورد اتاق کار باید به دو صورت طیف نوری خود را بکار ببریم. در ابتدا به آن نور هایی توجه کنید که نیازتان را برای اجرا و نقش آفرینی راجع کارتان را برطرف می سازند مانند نور مخفی کناف سقف و لایتینگ هایی که طیف پراکنده داشته و مستقیم نور را به محیط القا نمی سازند و مورد دوم نورهای نقطه ای است که چشم گیر ترین آن لامپ چراغ مطالعه می باشد که مرتباً با آن سروکار دارید و باید از چراغ های اتوماتیک که قابلیت تنظیم نور برایشان میسر می باشد استفاده نمایید و دلیل آن جلوگیری از آسیب دیدگی چشم در موارد مختلف نور محیطی است که با تنظیم آن می توانید کار خود را نیز بهتر پیش ببرید یکی دیگر از نور های نقطه ای هالوژن ها می باشند که میتوانند به خوبی برای روشن ساختن فضای طراحی شده به صورت مختلف بکار گرفته شوند . و بهترین راه برای استفاده درست از آنها ایجاد طیف نور مهتابی و آفتابی به صورت مخلوط می باشد . مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم نور طبیعی محیط است چرا که شخص شما اضافه بر نور مصنوعی برای پیش برد کارهایتان مسلما به نور طبیعی برای شارژ روحیه خود نیز احتیاج دارید و در صورت حذف آن باعث انزجار روحی می شوید و در کار و زندگی خود پیشرفتی حاصل نمی کنید (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی05

5- کتابخانه: از ابتدای اختراع خط نوشتاری و درج گفتار و ثبت وقایع تاریخی و علمی در طول سالیان گذشته روی پوست حیوانات سپس بعد از اختراع کاغذ از جنس چوب، ما در عصر جدید شاهد به وجود آمدن کتاب ها و مطالب تحقیقاتی برای بالا بودن دانش خود هستیم و این را مدیون گرد آورندگان این مطالب و شاهد شکل گیری کتاب های متعدد می باشیم. کتابخانه دقیقا مکانیست که می توان به راحتی برای نگهداری کتابهای ارزشمند به آن تکیه کنیم و اشاره ی من در این مبحث کتابخانه های خانگی می باشد دربسیاری از منازل مسکونی شاهد ایجاد مکان و فضایی برای کتابخانه های مختلف حتی کوچک هستیم ولی اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این مسئله بپردازیم باید این عنصر را در فضای کار یا اتاق مطالعه ارجاع دهید زیرا برای این چنین کتابخانه ها نیاز به فضای بزرگ تر از یک طبقه بندی کوچک داریم و گذشته از مبحث طبقه و قفسه بندی باید به عایق بودن صدا در آن مکان توجه کافی را به عمل آوریم . همانطور که در مبحث home officeاشاره هایی به عایق نمودن آن محیط از جهت صوتی نمودم بهتر است که کتابخانه را نیز در این مکان اجرا کنید که از خصوصیات عایق بودن و مطالعاتی پیروی می کند و بستر را برای دسترسی آسان به هرنوع کتاب و مطالعه برای ما باز می کند . (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

اتاق کار هوم آفیس خانگی06

6- متریال کف دیوار : در علم معماری یکی از روزنه های انتقال صدا از کف ساختمان است و به صورت شنیدن صداهای ناهنجار توسط جابجایی اسباب خانه و صحبت کردن با صدای بلند از طبقه های زیرین و بالایی آپارتمان به واحد مسکونی شما می باشد و برای جلوگیری از این مسله در انتخاب متریال برای کف و سقف اتاق کار باید به اکوستیک بودن برای آن توجه زیادی داشته باشیم و از کفپوش های خاص با قابلیت کنترل و منهدم نمودن صدا استفاده نمائیم مانند(موکت با حداقل ضخامت 2سانتی متر،پنل های اکوستیک ،پلی یورتان ،فوم شانه تخمه مرغی وغیره)و در نظر داشته باشید که هرکدام از متریال ها قابلیت رنگ بندی متنوع می باشند و مطابق با رنگ به کار رفته شده در دکوراسیون خود آنها را مورد استفاده قرار دهید همچنین برای دیوار ها هم می توانید متریالهای اکوستیک استفاده نمائید مانند (فوم اسفنج کراسلینک،عایق صوتی هرمی،فوم دوطرفه صاف،وغیره)و بعد از اجرای آنها وپوشاندن توسط گچ های ساختمانی کاغذهای دیواری یا فعالیت های دکواراتیو خود را انجام دهید و به محیط کار خود روح شاداب ببخشید (دکوراسیون اتاق کار هوم آفیس خانگی)

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn