طراحی کامل ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

در اینجا یکی از ساختمانهای بسیار لوکس متعلق به گروه ساختمانی ناتِک را مشاهده میکنید که طراحی آن از یک کار تیمی عالی توسط مهندس فاطمی و مهندس رجبی انجام شده و ناظر ارشد پروژه مهندس چیت ساز هستند. در این ساختمان از کابینتهای خاص با رنگ اتومبیلی و سیستم هوشمند بی ام اس با قابلیت کنترل از راه دور ،سنگهای اسلب پرشین برای کف و سنگهای اسلب نفیس مرمر و الیگودرز استفاده شده و همچنین دارای یک پلان کاملا بی نقص هست که کار رو بسیار لوکس و جذاب کرده ، ساختمان الان در مرحله اجرای نما هست و به زودی شاهد تصاویر فوق العاده ای از آن خواهید بود.

همچنین در این پست به ذکر تعاریف معماری داخلی و طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی و تفاوت آنها می پردازیم:

طراحی ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

طراحی ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

 «معماری داخلی»
«معماری داخلی» حلقه‌ی اتصال میان «معماری» و «طراحی داخلی» است. این رشته از طرفی همانند معماری با ساختمان و اجزا و عناصر سازنده‌ی آن سروکار دارد و از طرفی مانند طرّاحی داخلی بر فضاهای داخلی تأکید می‌کند. بسته به كاربري تعریف‌شده و یا خواسته‌شده‌ی بناء تفکیک فضاهای داخلی بنا یا اثر معماری به فضاهای مختلف از قبیل اتاق کار, اتاق خواب. هال, پذیرایی, آشپزخانه و مانند اینها در کاربری مسکونی؛ با اتاق مدیر اتاق انتظار. سالن کنفرانس و غیره در كاربري اداری؛ و به همین کاربریهای تجاری» خدماتی, نمایشگاهی و موارد مشابهی که غالبا تفکیک ریزفضاهای‌شان با استفاده از مولْفه‌ی کف و سقف و دیوارها صورت می پذیرده در حوزه‌ی عمل رشته‌ی معماری داخلی است. حتی نوسازی ساختمانهای نسبتا قدیمی (البته نه آنهایی که جزء میراث معماری به حساب می‌آیند) هم بر عهده‌ی این رشته قرار مي‌گیرد.
اگر بخواهیم به گونه‌ای دیگر رشته‌ی معماری داخلی را از دو رشته‌ی دیکر تمییز دهیم» می‌توانيم بگوییم که این رشته به طور نسبی بیشتر مرهون «دانش» معماری است تا «هنر» معماری؛ و اگر بخواهیم با تعریف مادر - یعنی تعریفی که از هنر معماری ارائه دادیم - این رشته را از آن دو دیگر تفکیک کنیم. می‌گوييم که معماری داخلی فضای داخل معماری را از طریق عناصر کاملاً فیزیکی از قبیل کف و سقف و دیوارها - سازماندهی می‌کند. و پر معلوم است که این مرحله از سازماندهی فضا گام اول به شمار می‌آید و گامهای بعدي آن همانطور که خواهیم دید با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برداشته خواهد شد.

طراحی ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

«طراحی داخلی»
«طراحی داخلی» فرایندی‌ست جهت شکل بخشیدن به «فضای داخلی» از طریق دستکاری حجمهای موجود - کف؛ سقف, و دیوارها -و یا حتی بدون دستکاری در حجمها و صرفاً جهت بهبود عملکرد فضا. در یک جمله, «طراحی داخلی» هُنر و دانش درک رفتار انسانهاست جهت ایجاد فضاهای کاربردی با حداکثر بازدهی فضای داخلی ساختمانهایی که معمار طراحی کرده است. شاید بتوان گفت طراحی داخلی کاربردی‌ترین هُنری است که بشر به خود شناخته. چراکه وظیفه‌ی طراح داخلی. بر خلاف نقّاش خلق اثری هُنری  نیست که صرقً از منظر زیبایی‌شناسی قابل نقد باشد, بلکه به خلاف صنعتکار و یا حتی مخترع، ساخت محصولی است که صرفاً عملکرد و کارآیی آن مدنظر قرار دارد» و چه‌بسا که دشوارتر و ظریفتر از آنهاست. چون باید در عین حال که نقش هر دو را ایفا می‌کند. هیچکدام از آنها هم نباشد؛ شاید این تعبیر به مضمون مورد بحث نزدیکتر باشد که طراحی داخلی می‌باید با استفاده از عناصر و مولفه‌های مختلف معماری, کارآمدترین فضای ممکن را به زیباترین و دلپذیرترین شکل ممکن بیآفریند. طرّاح داخلی علاوه بر آشنایی کامل با رشته‌ی مادر - یعنی معماری - جهت خلق طرحی منطبق با نیاز رفتاری و عملکردی محیط و کاربران آن. نیازمند احاطه‌ی کامل بر روانشناسی محیط است. او علاوه بر تسلط بر فنون طراحی. بدون تسلط کامل به دانشهایی از قبیل ارگونومی, نورپردازی رنگ‌شناسی و مصالح‌شناسی هرگز نمی‌تواند در کار خود فردی موفق باشد.
بدین ترتیب» طراحی داخلی حرفه‌ای چندوجهی‌ست که راه حلهای خلاق و مبتنی بر دانش فنی را به صورت کاربردی در شکل‌دهی به محیط داخل مورد استفاده قرار می‌دهد.

طراحی ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

طراحی ساختمان شامل نما و دکوراسیون داخلی

«دکوراسیون داخلی»
«دکوراسیون داخلی» همانطور که با کمی تامل از نامش مشخص می‌شود با عناصری سروکار دارد که بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارند به نحوی که نقش تزئینی آنها از نقش عملکردی- شان بیشتر است. به طور کلی» هرگونه حرکتی در جهت زیباتر جلوه دادن فضای داخلی از طریق چیدمان وسایل, مبلمان و عناصر تزئینی با در نظر گرفتن نقش و کارکردشان. مرتبط با رشته‌ی «دکوراسیون داخلی» است. به این ترتیب» می‌توان گفت عناصری چون فرش، مبلهای راحتی, پرده‌هاء میز و صندلی؛ آباژور, تخت‌خواب» قاب عکسها. تابلوهای نقاشی و ترکيب‌بندي اینها با هم چه از لحاظ رنگ و بافت و چه از لحاظ فرم و عملکرد, بر عهده‌ی دکوراتور داخلی است. ناگفته ماند خود نیازمند احاطه‌ی کامل بر مقولات رنگ‌شناسی, بافت‌شناسی, فرم‌شناسی و مانند اینهاست. مثلا در مبحث رنگ‌شناسی, اینکه هر رنگی چه به صورت مستقل و یا در حالت همنشینی با سایر رنگها در چه فضاهایی چه تأثیرات روانشناختی می‌تواند داشته باشد. نیازمند تحصیل و کسب شناختی کامل و همه‌جانبه است. دکوراتور باید تا حدودی آشنا به «طرّاحی داخلی» و نیز «معماری داخلی» باشد زیرا همانطور که گفته شد این سه رشته هر چند تخضصه ای خودشان را می‌طلبند. لیکن تا حدودی وجوه اشتراک خود را هم دارنه چرا که حذاقل اشتراک این سه» بحث پیرامون «فضای داخلی» و یا همان «بُعد چهارم» است که پیشتر گفته شد.

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn