ایده های خلاقانه طراحی نما

نمای ساختمان یکی از مهمترین عناصر بیرونی برای عملکرد ساختمان است. در حالی که نما یک جزء زیبا است که به تعریف زیبایی معماری منحصر به فرد ساختمان کمک می کند ، همچنین نقش مهمی در عملکرد انرژی و عملکرد داخلی یک ساختمان دارد. طراحی نمای ساختمان نه تنها برای ساکنان بلکه برای محیط اطراف بسیار مهم است. با توجه به محدودیت های منطقه و کنترل بودجه ، ما به عنوان معماران تمایل داریم از گزینه های راحت تر طراحی برای طراحی نما استفاده کنیم ، بدون اینکه در مناطق ناشناخته کاوش زیادی داشته باشیم.

در چند سال گذشته ، جهانی شدن منجر به افزایش نمای لعاب شده و ساختمانهای کلون شده در گوشه و کنار شهرها ایستاده اند. با این حال ، علیرغم محدودیت های طراحی ، تفکر خارج از جعبه می تواند منجر به راه حل های ابتکاری برای طراحی نما شود.

ایده های خلاقانه طراحی نما


1. پنل های خورشیدی

در عصر نمای شیشه ای ، استفاده از صفحات خورشیدی برای نمای ساختمان ممکن است بدیهی به نظر برسد ، اما بسیاری به آن فکر نکرده اند. و تعداد کمی از آنها توانسته اند آن را به صورت شیک کنار بگذارند.

سیستم نمای خورشیدی اشعه های خورشید را به انرژی تبدیل می کند و بیشتر نماها را می توان برای روکش خورشیدی استفاده کرد. فن آوری نمای خورشیدی تهویه شده مزایای بسیاری مانند تولید برق ، عایق نما ، خواص حرارتی اضافی ، کاهش سر و صدا ، مدرن سازی نمای قدیمی را ارائه می دهد.

این پروژه برای ارائه تحولات نوآورانه در بخش انرژی طراحی شده است. نما از شیشه های متمایل به متقابل ، رنگ آبی و عناصر فتوولتائیک ساخته شده است. در جهت جهت گیری و میزان تابش خورشید ساخته شده است.

این پروژه که با همکاری شرکت انرژی و آب NEW و Hochschule Niederrhein همکاری می کند ، برای ارائه تحولات نوآورانه در بخش انرژی طراحی شده است.
2. گرافیتی

گرافیتی به عنوان رسانه ای برای صداهای تغییر اجتماعی ، اعتراض یا ابراز تمایل جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد نویسندگان خیابانی یا هنرمندان گرافیتی می خواهند با استفاده از ساختمانها به عنوان ابزار بیان ، ایده مالکیت (نماد ساختمان ها) را لغو کنند. مبارزه با اصل مالکیت به طور مستقیم با بیان آزادی همراه است ، به ویژه در مورد نقاشی های دیواری یا عباراتی که سوء استفاده از قدرت و تبعیض را محکوم می کنند.

ایده های خلاقانه طراحی نما

این هنرمند مرموز به دلیل پنهان کردن یک خردکن در قاب نقاشی دخترش با بادکنک قرمز در سال 2006 در حال انتشار است. نقاشی پس از فروش فوق العاده 1.4 میلیون دلاری ، تا حد زیادی خود را نابود کرد.

به طور کلی ، هنر خیابانی طنز بنکسی طنز تاریک را با گرافیتی اجرا می کند که با یک تکنیک برجسته طراحی شده است.

Swing Girl واقع در یک پارکینگ اتومبیل در برادوی ، مرکز شهر لس آنجلس ، نمونه دیگری از استفاده بنکسی از آنچه قبلاً وجود داشت است. قسمت "ورودی" تابلو پارک برای سفید کردن پارک سفید شده است و دختری در حال چرخش به حرف A اضافه شده است. به نظر می رسد واضح است که این توضیحی درباره چگونگی کمبود مکان برای بازی ایمن بچه ها است. در منطقه ای نسبتاً ناهموار لس آنجلس.
3. نورپردازی نما

نورپردازی نما نه تنها به محلی سازی ساختمان ها و ایجاد امنیت کمک می کند بلکه نقش مهمی در بیان معماری دارد.
اعتبار عکس: Flavorwire

دیوار رسانه ای GreenPix یک مفهوم پیشگامانه است که فناوری های پایدار و دیجیتالی را در دیوار پرده مرکز سرگرمی Xicui در غرب پکن ادغام می کند.

با دارا بودن بزرگترین دیود ساطع کننده نور (LED) در جهان ، به کانون جدیدی برای جامعه هنرمندان دیجیتال تبدیل می شود.

پرده شیشه ای منحصر به فرد شامل حدود 2000 متر مربع "پوست تعاملی" است و یک سیستم فتوولتائیک را برای اولین بار در چین ادغام می کند. این دستگاه به عنوان یک سیستم ارگانیک خودکفا عمل می کند ، انرژی خورشیدی را در روز ذخیره می کند و از آن برای روشن شدن صفحه بعد از تاریکی استفاده می کند.

ایده های خلاقانه طراحی نما

با نرم افزار سفارشی ، پوست با فضای داخلی ساختمان و خارج از فضای عمومی در تعامل است و نما را به محیطی پاسخگو برای سرگرمی و مشارکت عمومی تبدیل می کند.
4. بیومیمیکری

طبیعت سیستم هایی را تکامل داده است که می توان از آنها برای حل مشکلات طراحی و ایجاد آینده ای پایدار تقلید کرد. وقتی طبیعت مشکلی دارد ، تکامل آن چیزی را که کار نمی کند را کنار می گذارد و م effectiveثرترین سازگاری ها را انتخاب می کند. انسانها همچنین می توانند با استفاده از روش زیستی - با بررسی راه حلهای طبیعت و بکارگیری آنها در طرحهای انسانی ، مشکلات زیست محیطی را برطرف کنند.

این طرح مسکن انبوه به میزان زیادی از کندو وام می گیرد. این نه تنها از شکل تقلید می کند بلکه خود تمیز کردن و خودکفایی بودن کندو را نیز در نظر می گیرد.

فضاهای خصوصی در همه برجها از واحد جداگانه تشکیل شده است que سلولهای شبیه کندو. پوست بیرونی برجها از ساختارهای مشبک شش ضلعی تشکیل شده است که از ساختار فضایی منحصر به فرد نشأت گرفته و ظاهر منحصر به فرد برجها را ایجاد می کند. دهانه های شش ضلعی با انواع مختلف شیشه پر شده است. سیستم توزیع آب همچنین تا 30 درصد بار خنک کننده را در تابستان حمل می کند و پنجره های شیشه ای ساختمان را در شهر آلوده شدید سئول تمیز می کند.

بالای شیشه یک پارچه جغرافیایی است که امکان رشد انگور و سایر گیاهان را فراهم می کند که مزایای خنک کننده و محیطی اضافی را برای ساختمان و محل اطراف ایجاد می کند.
5. نمای سبز

نمای سبز با رشد گیاهان صعود کننده به بالا و روی نمای ساختمان ایجاد می شود ، چه از گیاهانی که در پایه های باغچه کاشته شده اند و چه از طریق کاشت ظروف نصب شده در سطوح مختلف در سراسر ساختمان.

نمای سبز می تواند یک میکرو اقلیم خنک تر بلافاصله در مجاورت یک ساختمان ایجاد کند ، در درجه اول از طریق سایه مستقیم نمای ساختمان ، اما همچنین از خنک شدن شاخ و برگ گیاهان (تعرق آب از طریق برگ) و از دست رفتن تبخیر آب از محیط رشد.

ایده های خلاقانه طراحی نما


هتل بابل در اقامتگاه ساحلی Naman Retreat در میان ویلاها و خانه های ییلاقی واقع شده است. این هتل که برای آرامش بدن و ذهن ایجاد شده است ، مهمانان را در یک محیط طبیعی و سرسبز پذیرایی می کند. این گیاه با سبزی پیچیده شده است که از طریق سیستم چوب های پیش ساخته بتنی با بافت چوبی آویزان و خزیده می شود.

پوست دلپذیر آن نه تنها زیبایی را افزایش می دهد ، بلکه نور مستقیم خورشید را کاهش می دهد ، اکسیژن ایجاد می کند ، اجازه می دهد نسیم جریان داشته باشد و فضای داخلی را خصوصی نگه می دارد. این ساختمان سه طبقه که به شکل L طراحی شده و استخر را در بر می گیرد ، فضایی محتاطانه غرق در طبیعت شگفت انگیز را فراهم می کند.
6. نمای پویا

نمای پویا به عنوان نمای واکنش گرا نیز شناخته می شود. آنها توانایی درک و یادگیری از محیط اطراف خود را دارند و رفتار خود را بر این اساس تنظیم می کنند. پوست ساختمان بی اثر نیست بلکه به صورت پویا تغییر می کند و محیط داخلی را تنظیم می کند و تقاضای قدرت آن را کاهش می دهد. در حالت ایده آل ، آنها شامل روشهایی برای تولید انرژی هستند.


نصب روی نمای بیمارستان در مجموع از 7000 صفحه فلزی زاویه دار با رنگ هایی است که بسته به جهت تغییر می کند. وقتی شخصی در طول بیمارستان قدم می زند یا رانندگی می کند ، رنگ ها تغییر می کنند و رنگ نما تغییر می کند. رنگ تابلوها از زرد به زغالی یا برعکس تغییر می کند و در همان زمان طراحی نما را تغییر می دهد.
7. کنترل نور روز

از نور روز می توان برای تعادل در استفاده از روشنایی الکتریکی استفاده کرد و تأثیر مثبت نه تنها بر بهره وری سرنشینان بلکه بر روحیه آنها را نیز تضمین کرد. طبق مطالعات انجام شده ، در غیاب کنترل مناسب خورشیدی ، هنگامی که آستانه آسایش دیداری یا حرارتی فراتر رود ، سرنشینان تمایل به کشیدن پرده دارند. این پرده ها به احتمال زیاد برای مدتی بسته می مانند و مزایای احتمالی داشتن پنجره را در وهله اول نفی می کنند.


در Institut du Monde Arabe (1987) یا The Arab World Institute (AWI) ، پاریس ، معمار فرانسوی ، ژان نوول یک طراحی مجدد پویا از صفحه نمایش عربی بومی را درک کرده است. میزان نور ورودی به ساختمان توسط 27000 دیافراگم حساس به نور کنترل می شود. جنس فلزی برزیل در نمای جنوبی ، با جزئیات پیچیده و شفاف ، کاملاً شبیه مشربیا سنتی ، از فاصله دور قابل مشاهده است.

به غیر از روشهای نوآورانه فوق در طراحی نما ، چند روش دیگر نیز وجود دارد مانند

• نمای دو پوسته

نمای دو پوسته سیستمی است که در آن ساختمان از دو پوست یا نما تشکیل شده است ، به گونه ای که هوا در حفره میانی جریان دارد. تهویه حفره می تواند طبیعی ، پشتیبانی از فن یا مکانیکی باشد.

• سیستم بافر طراحی نما

در این روش از دو لایه شیشه تک استفاده می شود که فاصله آنها بین 250 تا 900 میلی متر است ، مهر و موم شده و اجازه می دهد تا هوای تازه از طریق وسایل کنترل شده اضافی وارد ساختمان شود ، یعنی از طریق سیستم HVAC جداگانه یا پنجره هایی از نوع جعبه ای که دو سطح کلی را برش می دهند.

• سیستم دوقلو

این سیستم شامل یک دیوار پرده معمولی یا یک سیستم دیواری با جرم حرارتی در داخل یک ساختمان تک لعابدار است. لعاب بیرونی ممکن است شیشه ای ایمن یا چند لایه یا شیشه عایق باشد.

• سیستم ترکیبی طراحی نما

این یک کلاس است که تمام سیستم های ساختمانی را که در یک دسته بندی دقیق قرار نمی گیرند ، در خود جای می دهد. همچنین می تواند ترکیبی از روش های مختلف طراحی نما باشد.

نمای ساختمان که طراحی می کنید می تواند هویت را در دو سطح کلان و خرد ایجاد کرده یا از بین ببرد. طراحی نما نقش بسزایی در فراتر از زیبایی دارد. سطح کلان بودن هویت جامعه در سطح برنامه ریزی شهری ، که بر روانشناسی ساکنانی که در داخل ساختمان می مانند نیز تأثیر می گذارد. نما بخشی از فرهنگ شما را تشکیل می دهد و بنابراین ، به عنوان معماران ، این مسئولیت اخلاقی ما است که در مورد طرح هایی که انتخاب می کنیم ، فکر کنیم و به ساختمان خود هویت پایدار بدهیم.

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn