دکوراسیون داخلی ویلا سبک نئوکلاسیک

  معماری نئوکلایسک
فلسفه و تمدن کلاس یک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فز ییکی تمدن غرب مشهود بوده است . معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پی واسطه در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است .کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود ، بتدر یج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد ،خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال ، 1975مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد . معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد . معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود . لذا آنها تار یخ فرهنگی و کالبدی و همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند . منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمانهای آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی بصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود .طراحی ویلا سبک نئوکلاسیک

دکوراسیون سبک نئوکلاسیک01

لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات ، رنگ ها و عملکردها ی نمادهای تاریخی به خود تردیدی راه نمی دهند ولی معماران نئوکلاسیک همچون کوی نلن تری انگلیسی ) یکی از مهمترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک( معتقدند که " نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند " پس تغییر دادن آنها صحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود . آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند . از نظر معماران نئوکلاسیک ، سبک پست مدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع ، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است .
معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند ، چنانچه کوی نلن تری گفته : " مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است. " لذا معماران نئوکلاسیک ، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده ، برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند . منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم های تاریخی ، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.
اگر خواسته باشیم در یک جمله ا ین سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت :ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن است . کوی نلن تری سوال می کند که " چرا مصالح قدیمی صدها سال عمر می کنند ولی مصالح جدید چنین نیست و یا چرا ساختمان ها ی قدیمی دلپذیر هستند ولی ساختمانهای جددی این طور نمی باشند ... ما در جامعه مصرفی زندگی می کنیم ،از منابع زمین استفاده می کنیم و ضایعات را بر جای می گذاریم ... شیوه های ساختمان های سنتی نه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند ، برای این که مصالح طبیعی به جای مصالح مصالح مصنوعی استفاده می کنند ، بلکه همچنین
این مصالح با روح و روان انسان نز ی سازگار تر است . " لئون کر ری ، معمار اهل لوکزامبورگ ، از دیگر معماران مهم این سبک است . به گفته وی " نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست ، بلکه در تضاد با مدرنیسم و در مقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند . " او روش ها و مصالح ی که نماد مدرنیسم است مانند استاندارد کردن ، پیش ساختگی ، فولاد ، بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد و هر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند . راب کرری ، برادر لئون ، که اونیز از معماران سبک نئوکلاس یک محسوب می شود بر این نظر است که شهر ها ی انسان مدار سنتی در اروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم ، یعنی جنگ و مدرنیسم ، از بین رفتند و جای آنها را شهرهای امروزین گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصی ات روحی و فیزیکی او ندارند .طراحی ویلا سبک نئوکلاسیک
معماران این سبک ، معماری کلاسیک را یک معماری لایزال . بی زمان می دانند. اصول این معماری همانند نظم ، تناسبات ، تقارن ، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدای ان طراحی شده بود اصولی جاودانه است . خدا یان یونان باستان ، خدایانی بودند انسان گون در حد نهایت زیبایی ، کمال و جاودانگی . لذا خانه آنها نیز می بایست دارای همین خصوصیات می بود . بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز می بایست یک معمار ی بدون نقص و ایراد باشد . معبد پارتنان )  438 -447ق . م ( در آتن که می توان آن را نماد شاخص معماری کلاسیک تلقی کرد ، معبدی است که تماما بر اساس اصول ریاضی و تناسبات هندسی طراحی و اجرا شده است . حجم ساده و جزئیات این بنا زیبا گونه ای طراحی و اجرا شده که حتی خطای چشم انسان نیز در آن اصلاح شده است . معبد پارتنان ساختمانی به نظر می آید که تمام خطوط افقی ان کاملا موازی و کلیه ستونها کاملا عمودی ، فاصله بین آنها دقیقا به یک میزان ، قطر آنها به یک اندازه و عمق شیارهای روی ستونها ی دور یک بنا از پا یین تا بالا یکسان است . باید توجه داشت که در معبد پارتنان یک خط مستقیم وجود ندارد و تمامی نکاتی که ذکر شد و رسیدن به این حد از کمال ، تنها با تنظیم و تصحیح دقیق هندسی ممکن بوده است .
به لحاظ موارد اشاره شده در فوق ، شاهد بوده ایم که در غرب همواره مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنر ی ظهور کرده و پس از چند ی مطرود و به حاشیه رانده شده ، ولی معمار ی کلاسیک حضوری شاخص و پی وسته در کلیه دوران ها داشته است . خانه خدایان و یا به عبارتی ، معابد یونانیان باستان منبع الهام بسیاری از ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصد سال گذشته در غرب بوده است .
معابد ، کاخها و بناهای حکومتی روم باستان ، کلیساها ی عظیم قرون وسطا در عصر اقتدار مسیحیت ، کاخها ، ساختمانهای مدنی و کلیساها در زمان رجعت به کلاسیسیسم در دره رنسانس ، کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک ،کاخها ، پارلمان ها و کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن ، آسمانخراش ها ی سر به فلک کشیده اوائل قرن بیستم و ساختمانهای حکومتی در عصر فاشیسم ، نازیسم و استالینیسم در بین دو جنگ جهانی ، همواره از معمار ی کلاسیک الهام گرفته اند طراحی ویلا سبک نئوکلاسیک

بدون شک این معماری به صورت الگو یی بدون نقص در تمام ی اعصار برا ی بینش ها و تفکرات کاملا متفاوت ، از دموکراسی گرفته تا فاشیسم و سوسیالیسم، مورد توجه بوده و از آن تقلید شده است .ساختمانهای ساخته شده به این سبک نیز کاملا متنوع بوده است . از ا ین معابد بت پرستان تا کلیسای عظیم ، قصرهای باشکوه ، پارلمان ها و نهادها ی حکومتی ، بانک ها ، بی مارستانها ، پاساژها ، موزه ها ، ترمینال های مختلف به ا ین سبک ساخته شده است .طراحی ویلا سبک نئوکلاسیک
یکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک ، مجموعه مسکونی رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تا ی مز Richmond Riverside ) 1985-87 ( Complexاست . این مجتمع مسکونی در لندن توسط کو ی نلن تری طراحی شده و شامل ادارات ، مغازها و رستوران های متعدد است . ا ین مجتمع نه تنها لوکس و زی با است و مورد توجه بازدی دکنندگان و اهالی لندن قرار گرفته ، بلکه در بازار رقابت معاملات املاک ، توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده و ساختمانها به نظر می آید که متعلق به قرن  18باشد ، ولی تمام امکانات و ضروری ات مدرن در آن در نظر گرفته شده است . از دیگر معماران صاحب نام این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس ، آلنگری نبرگ ، رابرت آدام ، کلاف و یلی امزالیس و رابرت استرن نام برد . در اینجا باید متذکر شد که گرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین معماران پست مدرن دیده می شود . معماران ی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دوبرادر ، رابرت ولئون کر یر ، ساختمانها یی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند . همچنین کارها ی معمارانی همچون آلدوراس ی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در مجاور طرح ها ی معماران نئو کلاس یک به نمایش گذاشته می شود . جالب توجه آن که فیلیپ جانسون - معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف - نز ی خانه تئاتر جدید )  ( 1981 -84در شهر کی لولند در آمری کا را به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده است . می توان گفت که در حال حاضر ، نظر معماران پست مدرن به اصول پا ی دارتر و جاودانه تر گذشته و تاریخ جلب شده است

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn