آشنایی با سبک های مختلف در دکوراسیون داخلی

علاقه انسانها به آرایش و تزیین محل زندگی امری تازه نیست. حتی احتمال داده می شود نقاشی هایی که از زمان غارنشینی علاوه بر رساندن یک موضوع، شاید یکی از هدف های تزیین بوده است،رومی ها اساتید مسلم طراحی بوده اند و هنوز هم از بسیاری جهات،خصوصاً در زمینه طراحی کلاسیک، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشیاء زیبا و سبک آسایش طلبانه شان در آثار به جامانده کاملاً قابل ملاحظه است. آنها علاقه مند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل وسبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی، حتی با معیارهای نوین هم هنوز در زمره بهترینهای این هنر محسوب میشوند. میزان آسایش و نقاشیهای زیبای فضای داخلی خانه هایشان که به صورت نقاشی دیواری و موزائیک کاری کف جلوه نمایی میکرد، از شگفت آورترین موفقیت های طراحی داخلی آن زمان بوده است، در سال ،1222هاوارد کارتر ) ، (Howard Carterباستان شناس بریتانیایی، مقبره توتنخامون را گشود؛ نقاب طلای خالص، جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود. نشان دهنده علاقه آنان به تزئینات و طراحی بود . پیش از هر کاری باید به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملاً با انواع سبکها و شیوه های مرتبط با این حرفه آشنا شوید. گرچه ساختمانها و فضای داخلی آنها باید سبک و شیوه زندگی زمان خود را منعکس کنند، اما این عمل بدون آگاهی از پیشینه آنها میسر نمیشود.

1- سبک کلاسیک:
سبک کلاسیک سبکی سنتی غربی است که از معماری روم و یونان باستان برگرفته شده است.تعادل،تقارن،نظم و نقطه کانونی از عناصر مهم در دکوراسیون به سبک کلاسیک است. سبک کلاسیک حس شکوه و بزرگی را به فضای خانه می بخشد. عنصر اصلی در سبک کلاسیک استفاده از «نقطه کانونی» در محدوده ای است که در آن تعادل بصری ایجاد شده است. برای مثال شومینه ای که بالای آن یک آیینه مزین، و دو صندلی در دو سوی آن قرار دارد. پالت رنگی رایج در این سبک معمولا رنگ هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده است.
طیف های مختلف زرد، آبی، سبز، قهوه ای، و همچنین طیف های خنثی تر مانند انواع خاکستری، صورتی ملایم و رنگ خاک رس،از جمله رنگهایی است که در این سبک به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد. برای حفظ پالت رنگی کلاسیک، سفید را بصورت خالص مورد استفاده قرار ندهید و ته مایه های شیری رنگ در آن ایجاد کنید. (بکار گرفتن سفید خالص شما را به سبک معاصر نزدیکتر می کند.) پارچه هایی که در سبک طراحی داخلی کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا از جنس کتان، کرباس و مخمل می باشد و از نظر طراحی بسیار ساده و شیک و بدون تزیینات پر جلوه و افراطی است. بهترین نقش مایه هایی که می توان در المان های خانه به کار برد راه راه های درشت که از معماری یونان و طرح ستون های هرمی که از روم برگرفته است. محیط هایی به سبک کلاسیک معمولا کفپوش هایی از جنس چوب، سنگ و مرمر بکار گرفته می شود. از اصلی ترین مشخصات این سبک بکارگیری تقارن و تعادل در دو سوی اتاق (سمت راست و چپ) و قرار دادن آینه ای در نقطه مرکزی آن است. ستون ها نیز از دیگر خصیصه های سبک کلاسیک است که به معماری یونان و روم باستان بازمی گردد، و نمودهای آن در طراحی داخلی بصورت تاکید بر خطوط عمودی راه راه روی دیوارها و پرده است. برای نشان دادن اتاقی به سبک کلاسیک، از تزیینات و اکسسوارهای کلاسیکی نیز می توانید استفاده کنید. در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک برای تقسیم فضا یک یا چند جسم همانند شومینه،آینه های بزرگ، راه پله های مجلل و... را برجسته تر از محیط انتخاب می کنند.استفاده از ستون و سرستون های رومی یکی از نماد این سبک است .

سبک کلاسیک

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn