دکوراسیون داخلی زیبای وال تی وی در اصفهان

مفهوم زیباشناختی در معماری: یک نقاش می تواند تابلوهایش را در خانه یا در آتلیه اش نقاشی کند آزادی او در این زمینه که چه چیز می خواهد بکشد، حداکثر به انداره ابعاد بوم محدود می شود بعد از تمام شدن نقاشی تابلو به معرض فروش قرار می گیرد، درست مثل هر کالای دیگری خریدار کسی خواهد بود که از آنچه کشیده شده لذت برد و با قیمت آن هم موافق باشد اما در معماری چنین نیست. عوامل بسیار زیادی ماند قابلیت استفاده، ساحتار، مقاومت مصالح، مسائل مالی و بالاخره ضوابط ساختمانی این آرادی را محدود می کند در معماری به عکس نقاشی، زیباشناختی تنها عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد نیست اما در این بیر که این عامل در معماری نقشی اصلی دارد نمی توان شک کرد. تمامی عوامل مؤثر بایستی یک به یک مورد توجه قرار گیرند و نتیجه به ناچار یک برآیند است یا به گفته رومالدو جيورجولا (Romaldo Giurgula) «واقعیت این است که سعی در بردیک شد، زیباشناختی به معماری نیز مثل نزدیک شدن به سایر اصول اجتماعی یا اخلاقی اغلب به تنگناها منجر می شود»

دکوراسیون داخلی زیبای وال تی وی

معماری در گوشه خانه عملی نمی شود. حتی اولین طرح به سفارش کارفرما و یا دخالت متخصصین مختلف و با توجه به قوانین حقوقی و فیزیکی و غیره و غیره تهیه می شود. به این دلیل این گلایه شنیده می شود که امروزه محدودیتها چنان زیادند که عرضه کردن معماری «خوب» خیلی مشکل است. اما با اطمینان می توانیم نظر پیرلونجی نروی (Piere Luigi Nervi) را تأیید کنیم که علیرغم تمام این اجبارها «همواره آنقدر آزادی باقی ماند که شخصیت کسی که حالق ساختمان بوده است خود را نشان بدهد و «مخلوق» او ـ به شرط اینکه خالق یک هنرمند باشد . علیرغم تمام اجبارهای فنی می تواند یک اثر حقیقی و اصیل هنری باشد»(۳). در مورد این که آیا اصولا بایستی هر ساختمان یک اثر هنری باشد یا نه در اینجا بحثی نمی کنیم. اما آنچه مسلم است این است که هر معمار «خوب» قصد ارائه و انجام یک معماری «خوب» را هم دارد و در اینجا منظور ما از خوب این است که از طرفی تمام قواعد و قوانین فیزیک ساختمان و عملکرد و مسائل مالی و غیره و غیره در نظر گرفته شده باشند و از طرف دیگر نتیجه کار از نظر زیباشناختی رضایتبخش باشد.

دکوراسیون داخلی زیبای وال تی وی

محدودیتها بسیار زیادند و در این میان اغلب جای بازی آنقدر کم است که تنها می توان از فاصله بین تفاسیر مختلف یک قانون استفاده کرد. آزادی معمار محدود است و در این محدوده تنگ او مسؤولیت زیباسازی را نیز به عهده دارد و او نیز قصد دارد چیزی «زیبا» بیافریند یعنی نوعی معماری خوب عرضه کند که از نظر زیباشناختی نیز جوابگوی احتیاجات ما باشد. لغت زیباشناختی (استتیک) در اصـل یونانی است و به معنی ادراک است. علم زیباشناختی به معنی وسیع کلمه به بررسی و روشهای احساس محیط و موقعیت فرد در داخل آن می پردازد.
از قرن هجدهم مفهوم زیبایی بیشتر جنبه روانشناسانه به خود گرفت. زیبایی در ارتباط با ادراک دیده شد و بیننده جزئی از این مجموعه به حساب آمـد. الکساندر گوتلیب باومگارتنر (Alexander Gottlieb Baumgartner) (۱۷۶۲ - ۱۷۱۴) از مفهوم زیباشناختی به عنوان مفهومی به موازات علم الاخلاق و منطق استفاده نمود. نقشی راکه عقل در علم الاخلاق داشت سلیقه در زیباشناختی به دست آورد. سلیقه، احساس و ادراک بار دیگر در علم زیبایی شناسی راه یافتند. به این ترتیب زیباشناختی در قرن بیستم به صورت فلسفه و دانش تمامی نمودهای زیبایی شد. پیتر اسمیت (Peter F.Smith) معتقد به سه سطح برای ارزشهای زیباشناختی است. «تغییرات در زیباشناختی براساس بافتی خاص انجام می شود که قابل قیاس با تغییرات آب در اقیانوس ها است. در سطح آب امواج بسیاری وجود دارند با بسامد زیاد و دامنه کم و در زیر این امواج، امواج بزرگ و عمیق تری وجود دارد که در واقع امواج بالایی را بر روی خود حمل می کند. در زیر تمام این امواج در عمق اقیانوس جریانهای دریایی وجود دارند که توده های بسیار عظیم آب در آنها جریان دارند و تمام آنچه در سطح می گذرد کوچکترین اثری بر آنها ندارد. در قیاس ما امواج ریز سطحی و نمایان مد هستند و امواج بزرگتری که حمل کننده امواج بالایی هستند نمایانگر سبکها در دوره های مختلف فرهنگی و در زیر تمامی این امواج ارزشهای بنیادی زیباشناختی هستند که به آرامش در تغییر هستند»

دکوراسیون داخلی زیبای وال تی وی

بیشترین تغییرات در سطح مد انجام می شود. در فاصله های کوتاه زمانی چیزی جای چیزهای قبلی را می گیرد و باعث تغییر سلیقه نیز می گردد. واقعیت این است که کار مهندسان تا مدتهای مدیدی رابطه ای با هنر نداشت. به این دلیل تابع سلیقه هم نبود، بلکه مهندسان صرفاً کاربرد آنچه را که می شناختند در نظر می گرفتند این امر قطعاً یکی از دلائل پیشرفت عظیمی بود که در پایان قرن گذشته و اوائل قرن حاضر در صنایع کشتی سازی، هواپیماسازی، اتومبیل سازی، پل سازی و غیره پیش آمد. بدیهی است که این تحولات تابع تغییرات کوتاه مدت مد و سلیقه نبودند.

مطالب ناتک را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn